. Biru Hijau Merah
RSS Version Bantuan W3C Disability User . Versi Mobile

MAKLUMAT KAMI
  Perutusan PKN
  Profail Jabatan
  Piagam Pelanggan
  Carta Organisasi
  Maklumat CIO
  Direktori Pegawai
  Pertukaran Pegawai

SEKSYEN
  Pengurusan & Kewangan
  Khas
  Pemantauan & Penilaian
  Teknologi Maklumat
  Pengurusan Sosial

SUMBER DATA
  Data Terbuka
  Penerbitan
  Arahan/ Pekeliling
  Ahli Parlimen Terengganu
  Tender/Sebutharga
  Berita/Arkib Galeri
  Tips DKICT
  Keratan Akhbar
  Soalan Lazim (FAQs)
  Aplikasi Mudah Alih

Audio/Video
Video/Audio
INFO PELAWAT
 
Kemaskini pada :

15-12-2017

Bil.Pengunjung :





SOALAN LAZIM (FAQ)

 
FAQ SPP II
   

Bagaimanakah proses kemasukan data dijalankan sekiranya memerlukan kemasukan data daripada pelbagai pihak untuk satu projek tertentu ?

 

Memandangkan sistem SPP II dibangunkan dalam satu workflow, data daripada pelbagai sumber akan dimasukkan terus ke dalam sistem oleh pegawai yang telah dipertanggungjawabkan.

 

Perbezaan di antara agensi pelaksana dan pemunya projek ?

 

Proses kemasukan maklumat bermula di peringkat permohonan projek dan akan dimasukkan oleh agensi pemunya projek. Apabila projek telah diluluskan dan diserahkan kepada agensi pelaksana untuk dilaksanakan, agensi pelaksana akan bertanggungjawab dalam kemasukan maklumat. Agensi pemunya perlu memberikan hak/kebenaran kepada agensi pelaksana jika ia ingin agensi pelaksana memasukkan data.

   

Sejauh manakah sistem SPP II ini dikatakan fleksibel? Adakah ia masih tertakluk kepada format tertentu ?

 

Format tetap disediakan untuk proses kemasukan maklumat dan penyediaan laporan. Laporan itu juga boleh diubahsuai mengikut keperluan tertentu termasuk penyediaan carta dan jadual.Data yang disimpan di pangkalan data boleh dimanipulasikan dalam pelbagai bentuk mengikut keperluan tetapi tidak boleh diubah. Fleksibiliti ini adalah terhad untuk mengekalkan integriti data.

 

Bagaimanakah konsep pengurangan kertas dilaksanakan ?

 

Semua proses kerja dilakukan melalui komputer, sebarang perhubungan adalah melalui e-mail dan capaian maklumat terus dari pangkalan data.

   

Bagaimana pengguna/ agensi di peringkat negeri boleh mendapatkan id ?

 

Permohonan id boleh melalui Kementerian agensi yang berkenaan. Bagaimanapun, pihak agensi di negeri juga boleh menghubungi pihak Seksyen Teknologi Maklumat (PPPN Terengganu) untuk permohonan terus kepada pihak Ibupejabat melalui pengisian Borang Permohonan ID.

 

Bagaimana cara untuk membatalkan ID pengguna SPP II ?

 

Pengguna boleh memaklumkan Pegawai di Seksyen Teknologi Maklumat (PPPN Terengganu) atau dengan menghantar nama dan No IC kepada penyelaras kementerian untuk pembatalan dan seterusnya penyelaras akan menghantar permohonan kepada Pentadbir SPP II.

   

Apa yang perlu dilakukan sekiranya ID pengguna di tahan ?

 

Pengguna boleh memaklumkan Pegawai di Seksyen Teknologi Maklumat (PPPN Terengganu) atau pengguna boleh membuat log masalah tersebut ke dalam sistem Call Centre (http://callcenter.icu.gov.my) untuk tindakan selanjutnya oleh Pentadbir SPP II di Ibupejabat.



Dasar Privasi & Keselamatan         Pasukan Web         Maklumbalas/Aduan         Hubungi Kami
Hak Cipta Terpelihara © PPPN TERENGGANU 2017
Penafian : ICU JPM tidak akan bertanggungjawab atas sebarang kehilangan data atau kerugian yang berlaku disebabkan penggunaan Laman web ini